HUIG Magazine
Opdrachtgever: Academie van Bouwkunst Rotterdam
Opdracht: Maak de HUIG magazine 2015
Bekijk hier het magazine compleet.
Uitvoering:
Voor de Academie van Bouwkunst Rotterdam (AvBR) zijn er studenten van de Willem de Kooning Academie Rotterdam (WdkA) uitgekozen om het jaarlijkse magazine ‘HUIG’ te ontwerpen. Samen met grafisch ontwerpers Christopher Noort, Sharon Vos, Nick Doejaaren en illustrator Emma Andreetti zijn we aan de slag gegaan.
Alle input kregen we aangeleverd, voor de rest waren we vrij met de vormgeving. Voor het eerst kreeg het boek een thema, dit jaar ‘Streetwise’. Alles wat met de straat te maken heeft, allerlei lezingen en interviews.
Concept ontwerp
Het boek is gebaseerd op 2 onderwerpen; de basis is de ‘architect’, die alles tot in de puntjes strak ontwerpt. Daarom hebben we een grid bedacht, wat afgeleid is van Rotterdamse straten van bovenaf gezien. Dit grid bestaat uit grotere en kleinere vierkanten. De tweede laag zijn de mensen die in de straten leven. De architecten hebben daardoor hun gebouwen niet meer in de hand, zij weten niet wat de mensen ermee gaan doen. Kauwgom op straat, graffiti, maar ook prullenbakken en andere openbare elementen. Emma, onze illustrator, was onze ‘menselijke laag’ en zij tekende over onze gemaakte spreads heen. Daardoor hadden wij als grafisch ontwerpers het ook niet meer in de hand wat zij met onze basis ging doen. Het resultaat is een een mooi contrast, het strakke grid met de losse illustraties eroverheen. Bij elk nieuw hoofdstuk zijn ook straatstructuren gemaakt, lekker grof.
Iktinos & Archiprix prijs
De Iktinos-prijs is in 1969 ingesteld door architect Huig Maaskant, medeoprichter van de Rotterdamse Academie van Bouwkunst. Deze prijs wordt jaarlijks uitgereikt, speciaal voor de academiestudent. De Archiprix is een internationale prijs voor architecten (afstudeerprojecten). Deze prijzen moesten ook in het boek verwerkt worden, maar staan eigenlijk los van het ‘Streetwise’ thema omdat ze elk jaar terug komen. Daarom hebben we een apart boekje gemaakt. Aan de ene kant is de Iktinos prijs te zien, maar van achter naar voren is de Archiprix prijs te zien als je het boekje omdraait. Ze hebben daarom ook allebei een eigen voorkant. Het losse boekje is in de voorkant van het HUIG magazine geschoven, in een gleuf. Door de verschillende voorkanten zijn er ook twee versies van het HUIG magazine te zien, eentje met de de Iktinos (rood) als voorkant of de Archiprix (turqoise).
Foto-Essay door Otto Snoek
Er zit ook een fotoserie in het boek, gedrukt op zwaarder papier. Hiervoor waren we heel blij dat we bekende Rotterdamse straatfotograaf Otto Snoek konden regelen. Samen met Emma ben ik de Nieuwe Binnenweg afgelopen en winkeliers gevraagd of zij met hun winkelpand op de foto wilden. De Nieuwe Binnenweg in Rotterdam is de oudste en langste winkelstraat van heel Nederland. De diversiteit van winkels is daarom enorm, oude en moderne winkelpanden door elkaar. We vonden het leuk om ook de winkeliers voor de panden op de foto te zetten, zodat je gelijk een gezicht bij de winkel ziet. We wilden van de HUIG een cadeautje maken, we hebben ermee geexperimenteerd om iets te maken wat niet zo snel te zien is (niet zo standaard). Er zit ook nog een poster (leperello) in van de Nieuwe Binnenweg gemaakt door Emma. Daar heeft zij de interessantste gebouwen uitgelicht in haar tekenstijl, met beschrijving en route erbij. De HUIG wordt gegeven aan al de contacten van de Academie van Bouwkunst en studenten bij open dagen.