Brullers!
Opdracht: 1 km2, onderzoek Delft.
Uitvoering:
Wat is nog de identiteit van Nederland in deze multiculturele samenleving? De tulpen komen uit Turkije, de molens uit Spanje en Delfts Blauw komt uit… China. Alle typische Nederlandse elementen zijn helemaal niet zo typisch Nederlands dat we dus denken. Mijn onderzoek was gericht op het Delfts Blauw, de geschiedenis ervan. Voor mijn project wilde ik een statement maken met een ander Chinees element wat in Nederland ook belangrijk is, en ik kwam op de leeuw. Ook had Nederland net een nieuwe Koning, en kon ik iets bedenken wat met Koningsdag te maken heeft.
Om een zo groot mogelijk doelgroep te bereiken voor mijn wilde ik een Albert Heijn actie vormgeven, die ook vaak in China geproduceerd worden. Ik maakte plak tattoos met een half Chinese-Nederlandse leeuw en maakte posters waar het Koningshuis die op hebben. Want als zij die zelfs dragen, mag iedereen dat uiten! Natuurlijk dit statement met een knipoog, maar uitgebreid met spaarkaarten, lampionnen en mijn onderzoek vormgeven in een Allerhande magazine. Van een rondje door Delft lopen naar een heel onderzoek over Delfts Blauw, hoe een project kan lopen is fantastisch!